Sunday, June 22, 2008

3. makan, anyone..?

oowkaaayyyy....

australia has just been reported to be the fattest country in the world, where there is more people being overweight compared to any other place in the world.

well, there are times when i wish that i am at the antarctic eating salmon and living in the igloo. aha! beruang mama kadang-kadang fikir macam tu.

tapi it is actually a clear picture. kat ausie ni, rata-rata menu wajib kat restoran-restoran ialah hamburgers, cheeseburgers, chips. australians suka makan jajan, dan semua benda kalau boleh letak cheese atau bacon. sebab makanan ruji diorang ialah roti, so ape yang best dimakan dengan roti kalau bukan daging, kan? kalau semua daging kat restoran ausie ni halal, God knows camane aku akan jadi. taknak fikir! haha.

dan australians sangat suka bbq. sikit-sikit bbq. kat uni, bbq tu selalunya jadi benda wajib kalau nak promote mana-mana kelab atau persatuan. dan bila bbq, akan adalah burger, arak semua.

australia boleh dikatakan negara 'dairy', lembu banyak diternak kat sini (apart from kambing, babi etc) maka cheese ada dalam macam-macam bentuk, saiz, jenis dan perisa. ada plain cheese, ada parmesan, ada cheese spread dengan olive and onion, dan macam-macam lagi yang sebenarnya aku malas nak tengok sebab kalau selalu diusha ia akan jadi sangat tempting. haha. sejajar dengan usulan mama 'dah ada kat ausie tu g lah rasa cheese-cheese kat sana'. hehe. tak apelah ma. dan kat sini macam-macam jenis cheese cakes ada. lemon cheese, blueberry cheese, strawberry cheese, dan macam-macam jenis kek yang nampak sangat 'fluffy' dan 'creamy'. ohh, aku rindu kek pisang faveret abah.

paling penting, sejak sampai sini, ada suatu benda sangat ketara tentang makanan. serving makanan kat sini adalah double the serving kat mesia. kalau makan nasi briyani kat restoran sarawan tu, siap-siaplah bawak tupperware. unless tersangat lapar, especially perempuan memang takkan habis makan nasi dan lauk dia. skali dia serve macam dua pinggan serving mesia. nasi yang menggunung, chips yang sampai terkeluar dari bekas polisterin, standard air gas dalam tin 1.5 size air tin mesia. biasalah badan orang-orang ausie pun lebih besar dari saiz badan kita orang mesia. ermm..aku ni boleh la dikatakan separuh berat standard diorang. haha.

tu belum campur dengan all the kinds of fast food diorang. dari mcD ke KFC ke SUBWAY ke kebab ke PIZZAHUT ke DOMINO'S dan just name it. semua pun menu lebih kurang, banyak lemak. walaupun kat mesia ada restoran-restoran tu, tapi syukur itu bukan makanan ruji kita.

tapi, realising this, they are a lot more aware dengan kalori dalam makanan compared to us. mereka dididik dengan lebih baik tentang diet. tentang macam mana nak tau berapa kalori yang diorang patut ambil dalam makanan, dan ada juga syarikat-syarikat macam Lite n Easy yang prepare makanan sihat untuk orang ausie dan hantarkan ke rumah tiap-tiap hari. and amazingly ada orang hilang sampai 37kg- wow! paling best ada rancangan tv The Biggest Loser, di mana orang-orang obes masuk rancangan tu, mereka undergo turrent exercises and very tight activities and they work their guts out to lose weight, and ada yang hilang berat sampai 70kg..OMG i just cant imagine that..

but yeah, there are always pros and cons in things, rite..?

p/s: Tuhan kuruskanlah aku. ameen.

6 comments:

Anonymous said...

Just submіt your email at http://www.frеeіpaԁ3.
allthebestproducts.net anԁ sign up to tеst Apple's products! You get to keep them afterwards!
Look into my website :: The DASH Diet Action Plan: Proven to Boost Weight Loss and Improve Health (A DASH Diet Book) Review

Anonymous said...

Getting a gοod HD ΤV hаs nevеr been easieг.
Diѕcοver the right model for уou and yоur pocket with ouг review at http://reviews.
tοp-informаtion.net/sаmsung-un40eh6000-rеѵiеw/
Here is my weblog - does lucid dreaming work

Anonymous said...

A high quality camera for а very attractiѵe price oг just a baԁ
quality pictuгe? Discover on the full review аt http://rеviews.

tοp-information.nеt/саnon-poweгshot-sx50-hs-review/
Here is my web page :: buycoolfishtanks.com

Anonymous said...

Ranκ your Youtubе Viԁeοs at http://yοutuberanκіng.
top-іnfoгmation.net/ -> Just $5 а Video!
Feel free to visit my weblog anxiety symptoms in men

Anonymous said...

Evеr wondеred how to lucid dream? We have
the solution at http://luciddreaming.top-informatiοn.
nеt
Feel free to visit my web blog ... Stage 4 Kidney Cancer

Anonymous said...

Rаnk youг Yоutube Vіdеos at httр://youtuberanking.
tοр-infoгmаtion.net/ -> Јust $5 а Vidеo!
Also see my web page > stroke symptoms in women