Monday, June 16, 2008

1. baca bas

aku suka naik bas. sebab tak payah risau betul ke tak jalan yang aku ambik, plus aku boleh tengok macam-macam. berlagak miskin ni ada bagusnya.

di ausie, pemandunya semmart-semmart. well, that is obvious sebab ausie negara maju.

but let's talk about attitude.

pemandu bas, seorang perempuan, sampai awal ke bustop. sambil menunggu penumpang, dia duduk bersandar sambil membaca buku. tabik spring- sempat lagi membaca. sama juga dengan seorang penumpang tua di seat tengah. rata-rata ada at least sebuah buku dalam beg masing-masing.

pernah sekali aku naik bas, ada ramai budak sekolah di dalamnya. mereka bawa beg sekolah yang saiznya dua kali ganda beg sekolah budak-budak di malaysia (yang aku rasa aku sendiri tak terangkat, mungkin sebab badan mereka lagi tinggi dan tough), mereka ada hp masing-masing dan mereka sembang-sembang sambil gelak ketawa dalam bas, macam budak-budak biasa.

kemudian aku keluarkan lecture notes dari dalam beg aku sambil baca dalam bas. bila budak-budak tu lihat aku membaca, mereka terus letak beg-beg mereka ke lantai, buka dan keluarkan buku masing-masing. bukan buku sekolah, bukan buku latihan. tapi novel terbaru harry potter. sambil tu mereka berlumba-lumba siapa sudah membaca harry potter sampai habis. melihatkan mereka, aku tersenyum aja.

Tuhan dah pesan awal-awal, suruh kita membaca. sesetengah australians hanya tak membaca dengan namaNya.

No comments: