Friday, June 20, 2008

2. tegur yop, and smile!

tadi lepas aku habis exam, on the way balik apartmen aku lalu satu tempat construction. aku suka tengok construction, sebab aku suka tengok orang bekerja keras. drive kren, pakai cap keselamatan siap dengan jaket, muka dan baju sedikit kotor, kasut boot yang kuat, sambil alihkan batu-batu besar dengan penuh hati-hati. aku selalu dan sangat suka pandang orang-orang macam ni sambil diam dan perhati dengan mata sepet.

dan tadi, seorang pekerja tu perasan aku usha diorang bekerja. kemudian dia pandang aku, tapi time tu aku alih pandangan ke arah lain (ada orang tengah main tenis kat court. menarik jugak ermm). kemudian aku toleh balik dan perasan yang dia pandang aku. aku senyum kemudian dia tegur, "hye there. how you're doing?" dengan gaya penuh gentleman. ahh. cair?

tak lah. sebab australians memang macam tu. mereka sangat friendly, suka tegur orang. kalau naik bas pagi-pagi, driver bas akan tegur hampir semua orang yang naik bas tu 'good morning'. especially dengan perempuan-perempuan pakai tudung, mereka respect perempuan-perempuan bertudung kat sini, termasuk aku :). dan penumpang-penumpang pulak, setiap kali turun bas, akan cakap 'thanks' atau 'cheer mate' dan kalau lelaki sambil angkat tangan tanda respect.

kat mana-mana service counters pun macam tu. mereka suka senyum dan layan customers dengan baik. sini ramai foreign people dengan bahasa lain-lain, tapi mereka mesti akan cuba fahamkan jugak apa yang setiap customer nak. time aku pergi camping kat lake eildon, bila aku bagitau yang aku tak boleh makan pork dan mereka kena sertu (aku cakap je 'wash with 1 part of soil water and 6 parts of plain water') sudip dan tempat bbq sume, mereka siap offer lagi nak buatkan (padahal mana boleh, diorang tak faham pun konsep sertu tu ape). bila aku kata 'it's okay' mereka tak puas hati, mereka tetap nak aku dapat makanan macam orang lain dan cuba nak faham macam mana nak betulkan keadaan supaya aku dapat makan dengan tenang. syukur, rupa-rupanya malam tu mereka tak masak pork, mereka masak beef, so tak payah sertu cuma kena asingkan aje. leganya aku malam tu.

nak tarik muka masam tu memang jarang sekali lah. selalu kan kalau kat mesia, melayu dengan melayu jarang nak mesra-mesra ni unless betul-betul kenal (yang aku nampak lah, tak tau lah pulak aku tak cukup comel sampai orang taknak senyum kat aku kan hehe). tapi kat sini, semua orang, sebangsa ke, tak seagama ke, kenal ke tak kenal ke semua layan cara sama- friendly and helpful. bukan sebab mereka memang manusia baik-baik dan sopan santun dan helpful dan peramah, tapi sebab tu etika kerja. sebab mereka golongan professional. tu sebab negara mereka maju- reti bezakan hal personal dan kerja.

tapi tapi. bukan selalu orang keje constructor tiba-tiba je tegur seorang perempuan yang tengah berjalan kan? sambil buat kerja tu sempat lagi tegur-menegur.

aih..aku memang comel nampaknya. hehe~

5 comments:

mostlyepiphanies said...

Ya! mungkin ko extra comel time ko pura2 'not looking' kat construction workers tu! hehe.

But betul, aku suka yang diorg cakap thanks bila turun bus and public service very impeccable kan?

Wah dah habis exams! Aku ade lagi 3 papers!

akira said...

yep2..sangat bagus budaya meng-appreciate org ni, walaupun atas perkara kecik :)

yosh aijud. chaiyok2! :)

baby doctor said...

salam,
hmm kat uk pun sama jugak. kalau beli groceries ke ape ke cashier dia selalu tegur ramah sume. balik sini..fuu~ muka kita pun tak dipandang :'(
lain tempat lain orang.kot

anamunawwarah said...

alorh..
itu di aussie..mamat2 construction semmart2..tapi di mesia ini kan bisanya kita lihat org2 indon saja semua.dan mereka tidak berbaju pun.perut buncit hitam berkilat bawah sinar terik matahari..hehe jadi panoramanya berbeza ya..betul ni aku tgk sendiri dekat rumah sebelah aku.
mgkin budaya itu anda2 di sana boleh bawak balik ke sini.

teringat sorang pakcik kat airport yg buat muka masam masa aku terkial2 nak lepaskan roda trolley aku yg tersangkut ngan trolley die.walhal die yg langgar aku...huh

akira said...

kaamyl,
yep, betul tu. kadang-kadang kat mesia kalau senyum tu org pandang pelik pulak..mcm kita nak perli dia, kan? hehe.

ana,
haha..yeah..culture lain2 kat lain2 tmpt kan..menggambarkan pemikiran manusia2 kat tmpat tu jugak..sama2 lah pupuk yg baik2 :)